Οι έλληνες τηλεθεατές γυρίζουν την πλάτη στα εισαγόμενα ποιοτικά σίριαλ
Το πολυσυζητημένο «Βreaking Βad» (το σίριαλ του ΑΜC με ήρωα έναν ασήμαντο καθηγητή χημείας που όταν μαθαίνει πως έχει ελάχιστους μήνες ζωής μετατρέπεται σε αδίστακτο παρασκευαστή και διακινητή ναρκωτικών ουσιών) στην πρώτη περίοδο προβολής του (2008) προσείλκυσε κατά μέσο όριο 1,2 εκατομμύρια θεατές. Η επιτυχία έγινε ακόμη μεγαλύτερη στον δεύτερο κύκλο, με 1,7 εκατομμύρια θεατές. Το πρώτο επεισόδιο του τρίτου κύκλου, στις 21 Μαρτίου 2010, κατέγραψε τη μεγαλύτερη ως εκείνη τη στιγμή θεαματικότητα... τηλεοπτικής σειράς, με περισσότερα από 2 εκατομμύρια θεατές. Κατά προσέγγιση τον τρίτο κύκλο παρακολούθησε περί το 1,8 εκατομμύρια θεατές, ενώ αυτή τη στιγμή προβάλλεται ο τέταρτος κύκλος και αναμένεται η έναρξη των γυρισμάτων του πέμπτου. Αυτά στις ΗΠΑ. Στην Ελλάδα το Μega άρχισε την περασμένη εβδομάδα να προβάλλει τον πρώτο κύκλο, με καθυστέρηση τριών χρόνων. Κάλλιο αργά παρά ποτέ. Ωστόσο, εν προκειμένω, το κανάλι κάνει ό,τι μπορεί ώστε η σειρά να καταγράψει στην Ελλάδα αρνητικό ρεκόρ τηλεθέασης:
εντάσσοντάς τη στο μεταμεσονύκτιο πρόγραμμα. Στις 00.30 ήταν προγραμματισμένο το πρώτο επεισόδιο, στη 01.00 ξεκίνησε τελικά. Και αν οι 149.000 θεατές που το παρακολούθησαν μοιάζουν συμπαθητικό νούμερο (χωρίς να μπορούν να αναμετρηθούν με τους πολλαπλάσιους που παρακολουθούν τον τούρκο «Εζέλ» του ΑΝΤ1), είναι αμφίβολο πόσοι θα αντέξουν σε μελλοντικά ξενύχτια. Και αν το κανάλι προτίθεται, όπως μαθαίνουμε, να προβάλει και τους επόμενους κύκλους της σειράς (καλό αυτό!), το διπλό ερώτημα που έχει τεθεί και στο παρελθόν επανέρχεται: Γιατί η ελληνική τηλεόραση δεν αξιοποιεί καλύτερα τις πολυβραβευμένες ξένες σειρές που αγοράζει παρά τις «εξορίζει», συχνά, σε ζώνες με μειωμένη τηλεθέαση; Αλλά και (κυρίως αυτό) γιατί ο θεατής τις περισσότερες φορές γυρίζει την πλάτη σε σειρές που στο εξωτερικό έχουν κάνει θραύση (συνέβη και με τις «Νοικοκυρές σε απόγνωση» που πρόβαλε η κρατική τηλεόραση) επιλέγοντας για την ψυχαγωγία του ευτελείς σαπουνόπερες;
Στην περίπτωση του προγραμματισμού η απάντηση που έρχεται αμέσως στο μυαλό αφορά τον φόβο του ΕΣΡ - εν προκειμένω, και το «Βreaking Βad» δεν είναι αυτό που θα λέγαμε «για όλη την οικογένεια»... Ενός μπαμπούλα που «επιβάλλει» μιαν άκρως συντηρητική αντίληψη στην κατάρτιση του προγράμματος, ειδικά για τις ώρες υψηλής τηλεθέασης. Την ίδια στιγμή όμως έχουμε το παράδειγμα του «Damages»: ενώ αρχικά το Μega ξεκίνησε να προβάλλει τη σειρά στις 11 το βράδυ, η χαμηλή θεαματικότητά της «υποχρέωσε» το κανάλι να την «εξορίσει» στη μεταμεσονύκτια ζώνη. Γιατί το κοινό δεν ανταποκρίθηκε; Ειδικά όταν μιλάμε για μία από τις καλύτερες σειρές που έχουμε δει τα τελευταία χρόνια στην τηλεόραση; Ισως επειδή παραγωγές όπως αυτή δεν διαφημίστηκαν όσο θα έπρεπε- ενίοτε χρησιμοποιήθηκαν απλώς για παραγέμισμα στο πρόγραμμα. Ισως πάλι επειδή κατέφθασε και αυτή (όπως τόσες άλλες) στην Ελλάδα με μεγάλη καθυστέρηση- στο εξωτερικό παίζεται από το 2007! Αυτός είναι ένας σοβαρός λόγος, τον οποίο τα κανάλια καλούνται να λάβουν υπόψη τους- όσο και αν η αγορά «μπαγιάτικων» ψυχαγωγικών πακέτων συμφέρει οικονομικά-, ειδικά τώρα που έχουν να ανταγωνιστούν το Ιnternet: στην εποχή του (παράνομου, κυρίως) downloading μπορείς να έχεις πρόσβαση σε οτιδήποτε παίζεται στα μεγάλα κανάλια του εξωτερικού και να παρακολουθείς (με ελληνικούς υπότιτλους παρακαλώ) σίριαλ πολύ πριν τα ελληνικά κανάλια να πάρουν πρέφα την προβολή τους.
Ο τρίτος, κατά τη γνώμη μας, λόγος για τον οποίο οι αξιόλογες εισαγόμενες σειρές αποτυγχάνουν στην ελληνική αγορά είναι ο εθισμός του τηλεθεατή στο trash, έστω στις φτηνές σαπουνόπερες. Δεν μπορείς, π.χ., να ζητάς από το κοινό που πέρασε ένα ολόκληρο καλοκαίρι αγωνιώντας για τον ανόητο έρωτα του Νίκου και της Ναζλί Μπακλαβαζιόγλου (στα τουρκικά «Σύνορα της αγάπης») να ενδιαφερθεί για τον αγώνα της Κλόουζ για δικαιοσύνη στο «Damages», για τις αγωνίες του Ντέιβιντ Ντουκόβνι σε έναν κόσμο που επικοινωνεί μόνο με το σεξ στο ευφυές «Californication» (Σκάι), για τις ψυχολογικές λεπτομέρειες (ψιλοβελονιά) που διατρέχουν το σενάριο των υποδειγματικών «Μad men» (Αlter). Ωστόσο, αν τα κανάλια ενδιαφέρονται όχι μόνο για τη διάσωσή τους στη δυσχερή οικονομική συγκυρία, αλλά και για την ποιοτική αναβάθμιση του προγράμματός τους, θα πρέπει ανάμεσα στα άλλα να αναθεωρήσουν την πολιτική τους πάνω στις ξένες σειρές. Και το ΕΣΡ θα πρέπει να ξεσκονίσει τον... κώδικα ηθικής του.
Τι θα δούμε τον χειμώνα
Παρ΄ όλα τα προβλήματα,τα νέα για τη νέα τηλεοπτική περίοδο είναι αρκετά καλά για εκείνους που αγαπάνε τις ξένες σειρές,καθώς τα κανάλια εντάσσουν αρκετές στο πρόγραμμά τους.Ετσι το Μega μπορεί να έκοψε το «Damages»,μπορεί να επιμένει στην «Πάτυ»,μπορεί να έχει προγραμματίσει και νέα τουρκική σαπουνόπερα («Ερωτας και τιμωρία»),ξεκίνησε όμως και την προβολή του «Βreaking Βad»- ελπίζουμε να μην έχει την τύχη του σίριαλ της Κλόουζ.Επονται ο τρίτος κύκλος των εξαιρετικών «Τudors» και το «Drop dead diva»,μια σουρεαλιστική κομεντί με ένα πανέμορφο αλλά ανεγκέφαλο μοντέλο που σκοτώνεται σε αυτοκινητικό δυστύχημα,για να επιστρέψει στη Γη στο σώμα μιας πανέξυπνης αλλά πληθωρικής στα κιλά δικηγόρου.
Ο ΑΝΤ1 στο πρόγραμμά του περιλαμβάνει τα: «Grey΄s anatomy» (7ος κύκλος),«Criminal minds» (3ος κύκλος),«Dollhouse» (περιπετειώδης σειρά επιστημονικής φαντασίας αμερικανικής παραγωγής 2009, με ήρωές της ανθρώπους που στο πλαίσιο ενός πειράματος προσφέρθηκαν να διαγραφεί προσωρινά η μνήμη τους),«Lie to me» (αστυνομική σειρά αμερικανικής παραγωγής 2009, με ήρωα έναν άνθρωπο που καταλαβαίνει πότε κάποιος ψεύδεται),«Βurn notice» (κατασκοπική σειρά αμερικανικής παραγωγής 2007),«Glee» (πολυβραβευμένη- 2 ΕΜΜΥ, 3 Χρυσές Σφαίρες- μουσικοχορευτική σειρά αμερικανικής παραγωγής 2009, η οποία βρίθει από διασκευές επιτυχιών της ποπ),«Μerlin 3» (οικογενειακή σειρά φαντασίας βρετανικής παραγωγής 2010), «Εntourage» (κωμική σειρά παραγωγής 2004,βραβευμένη με 4 ΕΜΜΥ και μία Χρυσή Σφαίρα- στις ΗΠΑ έχει παιχτεί ήδη και ο έβδομος κύκλος).Από τα «καλά χαρτιά» του καναλιού ο τέταρτος κύκλος (ολόφρεσκης παραγωγής 2011) του «Τrue blood» της σειράς μυστηρίου με θέμα τη ζωή σε μια κοινωνία όπου θνητοί και βρικόλακες καλούνται να συμβιώσουν και πρωταγωνίστρια στον ρόλο της... νεράιδας Σούκι που ερωτεύεται τον βρικόλακα που κατασπάραξε τη...νεραϊδονονά της (ακούγεται σαχλό αλλά είναι ένα καλογυρισμένο, έξυπνο και εθιστικό παραμύθι-θρίλερ),την Αννα Πάκουιν τη μικρή που πριν από πολλά χρόνια είχε πάρει Οσκαρ για την ερμηνεία της στα «Μαθήματα πιάνου» της Τζέιν Κάμπιον. Μαζί της,στον ρόλο μιας μάγισσας,η Φιόνα Σόου, η Γουίνι των «Ευτυχισμένων ημερών» του Μπέκετ που είχαμε χειροκροτήσει πρόπερσι και πέρυσι στην Επίδαυρο.
Το «Law and order- LΑ» επιστρέφει στο Star.Το κανάλι θα προβάλει επίσης την περιπέτεια «Ηuman Target» (παραγωγής 2009-2010), τη δραματική σειρά μυστηρίου «Ρretty little liars» (2010),τη δραματική σειρά «Τhe vampire diaries» (2009),τις περιπέτειες «Νikita» (2010-2011),«Undercovers» (2010-2011),«Covent affairs» (2010) και «Warehouse 13» (2009),τις κωμωδίες «Shit! Μy dad says» (2010) και «Μike and Μolly» (2010) κ.ά.Στον Σκάι ξεκινάει στις 13 Σεπτεμβρίου (17.00) το «Αccidentally on purpose»,κωμική σειρά με ηρωίδα μια ανύπαντρη γυναίκα που όταν μένει έγκυος ύστερα από μια νύχτα πάθους με έναν άντρα κατά πολύ νεότερό της αποφασίζει να κρατήσει και το μωρό και τον άντρα.To κανάλι έχει προγραμματίσει μεταξύ άλλων τις σειρές του CDS:
«Californication» (4ος κύκλος),«CSΙ Las Vegas» (10ος κύκλος),«CSΙ Μiami» (9ος κύκλος) και «CSΙ Νew York» (8ος κύκλος),«Ντέξτερ» (4ος και 5ος κύκλος),«Νurse Jackie» (1ος κύκλος),«Life unexpected» (1ος κύκλος) και «Οι Βοργίες» (1ος κύκλος).Ξεχωρίζουν επίσης τρεις σειρές παραγωγής ΒΒC. Πρόκειται για τα «Dr Who» (5ος κύκλος), «Τorchwood US» και «Sherlock».Η ρευστή κατάσταση που επικρατεί στην κρατική τηλεόραση απομακρύνει το ενδεχόμενο να δούμε τον 7ο και στη συνέχεια τον 8ο κύκλο των «Νοικοκυρών σε απόγνωση» (το κανάλι έχει προβάλει και τον 6ο κύκλο),μιας σειράς που σημείωσε πολύ μεγάλη επιτυχία σε όλον τον κόσμο,όχι όμως και στην Ελλάδα.
Θύμα της κακοδαιμονίας της ΕΡΤ;
www.tovima.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου