«Παγωμένα» παραμένουν τα έργα στην εθνική οδό Αθηνών - Θεσσαλονίκης στην περιοχή των Τεμπών, αν και τα τούνελ είναι ουσιαστικά έτοιμα. Η ολοκλήρωση του έργου με τη χρησιμοποίηση των σύγχρονων τούνελ που κατασκευάστηκαν θα μπορούσε να δώσει τέλος στον εφιάλτη της διέλευσης από την κοιλάδα των Τεμπών.
Το έργο σταμάτησε από το τέλος του περασμένου Μαΐου, καθώς οι τράπεζες «πάγωσαν» τη χρηματοδότησή του, παρότι η κατασκευή των σηράγγων έχει σχεδόν ολοκληρωθεί, και μέχρι αυτήν τη στιγμή κανείς δεν μπορεί να δώσει ξεκάθαρη απάντηση για το πότε και, κυρίως, για το αν θα ξεκινήσουν και πάλι οι εργασίες.
Το έργο κατασκευάζεται με σύμβαση παραχώρησης, με ένα... σημαντικό τμήμα των κεφαλαίων που απαιτούνται να προέρχεται από δανεισμό.
«Η εκτέλεση των εργασιών σταμάτησε, καθώς οι τράπεζες σταμάτησαν τη χρηματοδότηση του έργου, επειδή δεν το θεωρούν βιώσιμο. Εμείς καταθέσαμε στο ελληνικό Δημόσιο, στο τέλος του περασμένου Ιουλίου, την πρότασή μας για το πώς μπορούν να ξεπεραστούν τα προβλήματα. Περιμένουμε να μάθουμε αν συμφωνούν ή όχι με τις προτάσεις μας», σημειώνει η υπεύθυνη επικοινωνίας της εταιρίας «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου ΑΕ» (η οποία ανέλαβε τη μελέτη, την κατασκευή, τη χρηματοδότηση, τη λειτουργία, τη συντήρηση και την εκμετάλλευση για 30 χρόνια του αυτοκινητόδρομου Μαλιακός – Κλειδί, στον οποίο συμπεριλαμβάνονται και τα Τέμπη), Ειρήνη Ζαβρίδου.
Η ίδια επισημαίνει ότι η χρηματοδότηση από τις τράπεζες σταμάτησε το Νοέμβριο του 2010 και ότι οι εργασίες που εκτελούνταν μέχρι το τέλος του περασμένου Μαΐου γίνονταν με χρήματα του παραχωρησιούχου. Οσο για το γιατί οι τράπεζες θεωρούν ότι το έργο δεν είναι βιώσιμο, η κ. Ζαβρίδου λέει ότι «αυτό οφείλεται στη δραματική μείωση της κυκλοφορίας, λόγω της αύξησης στην τιμή της βενζίνης και της οικονομικής κρίσης. Πέρα από την -ούτως ή άλλως- σημαντική μείωση της κίνησης, πάνω από το 30% των επαγγελματιών που χρησιμοποιούν το δρόμο δεν πληρώνουν διόδια, μολονότι τα μετακυλίουν, ως κόστος μεταφοράς, στους πελάτες τους»!
Η κ. Ζαβρίδου διευκρινίζει, πάντως, ότι τα έργα λειτουργίας και συντήρησης του αυτοκινητόδρομου, που ξεκινά από τις Ράχες του νομού Φθιώτιδας και φτάνει μέχρι το Κλειδί Ημαθίας, συνεχίζονται κανονικά.
Το υπουργείο
Ο υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Γιάννης Μαγκριώτης, εμφανίζεται αισιόδοξος για την τύχη του έργου, καθώς θεωρεί ότι το πρόβλημα θα λυθεί. «Πιστεύω πως μέχρι τα μέσα του Οκτώβρη, με την ολοκλήρωση των επικυρώσεων της σημαντικής απόφασης της 21ης Ιουλίου της ΕΕ από τα Κοινοβούλια των χωρών-μελών της ευρωζώνης, θα υπάρξει ισχυρή ώθηση για την επανέναρξη των έργων», καταλήγει ο κ. Μαγκριώτης. Ανάλογη είναι, πάντως, η κατάσταση και με τους άλλους τέσσερις μεγάλους αυτοκινητόδρομους που είχαν αρχίσει να κατασκευάζονται με σύμβαση παραχώρησης.
Το έργο
Η κατασκευή των σηράγγων των Τεμπών εντάσσεται σε μήκος αυτοκινητόδρομου 230 χλμ. (Ράχες – Κλειδί). Ενα από τα κύρια στοιχεία του έργου είναι η κατασκευή τριών δίδυμων σηράγγων στην περιοχή των Τεμπών και του Πλαταμώνα, η μία εκ των οποίων έχει μήκος 6 χλμ. (η διάνοιξή της ολοκληρώθηκε στο τέλος του περασμένου Μαΐου) και είναι η μεγαλύτερη των Βαλκανίων. Η είσοδος στις σήραγγες θα γίνεται μετά τον κόμβο του Ευαγγελισμού (για κάποιον που έρχεται στη Θεσσαλονίκη από την Αθήνα) και η έξοδος πριν από τον κόμβο της Ραψάνης. Κάποιος που θα μπαίνει στις σήραγγες, δε θα βλέπει ούτε τα Τέμπη, ούτε τον Πλαταμώνα.
Οι δύο σήραγγες διέρχονται από τον Κίσαβο και η μία από τον Ολυμπο. Το μέγιστο βάθος κατασκευής τους από το φυσικό έδαφος πλησιάζει τα 300 μέτρα, ενώ τα υλικά εκσκαφής χρησιμοποιούνται για την κατασκευή των δρόμων πριν και μετά τις σήραγγες, όπου απαιτούνται επιχωματώσεις.
Στο συγκεκριμένο τμήμα περιλαμβάνονται η κατασκευή 11,3 χλμ. αυτοκινητόδρομου, 17 χλμ. δευτερευουσών οδών και οδών εξυπηρέτησης, τρεις μεγάλες γέφυρες μήκους 700, 500 και 200 μέτρων, δύο νέοι ανισόπεδοι κόμβοι στη Ραψάνη και στον Πλαταμώνα, τρεις ανισόπεδοι κόμβοι στο τμήμα Κατερίνη – Κλειδί, πέντε κτίρια εξυπηρέτησης σηράγγων και τέσσερα κτίρια εγκαταστάσεων εξαερισμού σηράγγων.
Το έργο της παραχωρησιούχου εταιρίας δεν εξαντλείται στην κατασκευή των σηράγγων, καθώς στα τμήματα Ράχες- Ευαγγελισμός, Σκοτίνα – Κλειδί, Τέμπη – Σκοτίνα, προβλέπονται επεμβάσεις στο υπάρχον δίκτυο. Επιπλέον, στο τμήμα Σκοτίνα – Κλειδί προβλέπεται ανακατασκευή της αστικής περιοχής πάνω από τη σήραγγα της Κατερίνης, ανακατασκευή των ανισόπεδων κόμβων του Κορινού και του Αιγινίου, ολοκλήρωση του ανισόπεδου κόμβου Μακρύγιαλου, βελτίωση των ανισόπεδων κόμβων Αγαθούπολης και Κλειδίου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου