Τετάρτη, Ιουλίου 20

Με 2 ευρώ από το λιμάνι στην Περαία

Βιώσιμη και με δυνατότητα να δρομολογηθεί το επόμενο φθινόπωρο χαρακτηρίζεται η θαλάσσια αστική συγκοινωνία της Θεσσαλονίκης. Το εισιτήριο μπορεί να είναι ελκυστικό (μεταξύ 1,5 και 3 ευρώ, με πιθανότερα τα 2), η επιβατική κίνηση μπορεί να ανέλθει στους 15.000 επιβάτες ημερησίως, ενώ τα δρομολόγια θα είναι τακτικά (ανά 15 - 20 λεπτά).

Αυτά προκύπτουν από την ολοκλήρωση της πρώτης φάσης της μελέτης που υλοποιείται και τα αποτελέσματα της οποίας παρουσιάστηκαν χτες σε ειδική σύσκεψη στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Μακεδονίας - Θράκης, παρουσία του...
γενικού γραμματέα, Θύμιου Σώκου, του βουλευτή Α' Θεσσαλονίκης (που άλλωστε προώθησε και τη μελέτη ενόσω ήταν υφυπουργός Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων), Σπύρου Βούγια, του αντιπεριφερειάρχη Θεσσαλονίκης, Απόστολου Τζιτζικώστα και των τριών εμπλεκόμενων δημάρχων Θεσσαλονίκης, Γιάννη Μπουτάρη, Καλαμαριάς, Θεοδόση Μπακογλίδη και Θερμαϊκού, Γιάννη Αλεξανδρή.

Οι μελετητές παρουσίασαν όλα τα δεδομένα του έργου και το χαρακτήρισαν βιώσιμο. Το εισιτήριο σε όλες τις διακυμάνσεις των σεναρίων που εξετάστηκαν θεωρείται ελκυστικό (1,5 έως 3 ευρώ ανεξάρτητα από τη διαδρομή). Παραμένουν όμως τα διαδικαστικά προβλήματα (αδειοδοτήσεις, νομοθεσία), τα οποία θα απαιτηθεί αγώνας δρόμου για να αντιμετωπιστούν. Γι' αυτόν το λόγο ο αντιπεριφερειάρχης και οι τρεις δήμαρχοι θα συντονιστούν για να δημιουργήσουν τον απαιτούμενο φορέα διαχείρισης, που θα συνεννοηθεί και με τον επενδυτή, ο οποίος θα αναλάβει τη λειτουργία του έργου για τα επόμενα 30 χρόνια (παραχώρηση).

Η ολοκλήρωση της δεύτερης φάσης της μελέτης (τεύχη διαγωνισμού) υπολογίζεται για τον επόμενο Σεπτέμβριο, όταν και θα διενεργηθεί ο διαγωνισμός για τον επενδυτή.

4 στάσεις και επεκτάσεις

Η μελέτη προβλέπει τέσσερις στάσεις σε πρώτη φάση (βασική διαδρομή): Πλατεία Ελευθερίας (μεταξύ Κομνηνών και Βενιζέλου, δίπλα από τη μαρίνα του ΟΛΘ, που θα καταλάβει το χώρο των «δολωμάτων» ή στην πλατεία Αριστοτέλους, όπως πρότεινε ο κ. Μπουτάρης), Ποσειδώνιο - Μέγαρο Μουσικής (στην απόληξη της οδού Πέτρου Συνδίκα), Μαρίνα Καλαμαριάς (σε ένα από τα δυο άκρα της) και Περαία.

Για μελλοντικές επεκτάσεις (σε μια περίοδο ώς το 2020) εξετάστηκε το Καλοχώρι, που μάλιστα κρίθηκε πολύ ενθαρρυντικό από άποψη επιβατικής κίνησης (την αυξάνει πάνω από 30%) και προτάθηκε να μπει στην πρώτη φάση της βασικής διαδρομής από τον κ. Μπουτάρη. Επίσης, εξετάστηκε η Μίκρα (τερματικός μετρό, όπου υπάρχει και πάρκινγκ χιλίων θέσεων), το «Μακεδονία Πάλας», το Λαογραφικό Μουσείο,η Αγία Τριάδα, το Αγγελοχώρι, η Μηχανιώνα...

Το αεροδρόμιο «Μακεδονία», που πρότεινε ο κ. Τζιτζικώστας, δύσκολα μπορεί να εξυπηρετηθεί κυρίως λόγω τεχνικών θεμάτων (βάθη, απόσταση που πρέπει να διανύσουν οι επιβάτες), όπως και οι Νέοι Επιβάτες, ενώ είναι υπό διερεύνηση η δημιουργία στάσης στην προέκταση προς τη θάλασσα του δημαρχείου Θεσσαλονίκης (αντί του «Μακεδονία Πάλας»).

Οι μελετητές διερεύνησαν όλες τις πόλεις που διαθέτουν παγκοσμίως θαλάσσια συγκοινωνία και διαπίστωσαν πως δεν υπάρχει πόλη με τα χαρακτηριστικά της Θεσσαλονίκης, στην οποία να μη λειτουργεί διαχρονικά θαλάσσια σύνδεση του είδους. Τα επτά βασικότερα μοντέλα είναι: Σίδνεϊ, Χονγκ Κονγκ, Βοστόνη, Κωνσταντινούπολη, Τουλόν, Κοπεγχάγη και Βανκούβερ.

Προϋποθέσεις

Βασικές προϋποθέσεις για το έργο είναι:

1. Δημόσιος φορέας διαχείρισης και ανάθεση σε ιδιώτη επενδυτή.

2. Σκάφη: σύγχρονα καταμαράν μεταφορικής ικανότητας 200 - 400 επιβατών με ταχύτητα 20 - 24 κόμβων.

3. Σύντομος χρόνος ταξιδιού (περίπου 5 λεπτά από στάση σε στάση, μέχρι 20 λεπτά για κοντινούς προορισμούς, μέχρι 35 λεπτά οι μακρινοί περιαστικοί προορισμοί), συχνότητες δρομολογίων ανά 15 - 30 λεπτά.

4. Κοινή τιμολογιακή πολιτική με τα άλλα μέσα μαζικής μεταφοράς (ενιαίο εισιτήριο, τιμολογιακή πολιτική κατά ζώνες).

5. Απλές λιμενικές υποδομές (προβλήτες, μικρά αναψυκτήρια στις στάσεις, στεγασμένος χώρος αναμονής με μικρό αριθμό καθισμάτων και κτίρια λίγο μεγαλύτερα στους τερματικούς).

Η εκτίμηση της επιβατικής κίνησης για τις πρωινές ώρες αιχμής έδειξε ότι για συχνότητα δρομολογίων ανά 15', τέσσερις στάσεις, χρόνο αναμονής ανά στάση 3' και τιμή εισιτηρίου στα 2 ευρώ ανέρχεται σε 1.259 επιβάτες ανά δρομολόγιο, δηλαδή 15.000 ανά ημέρα και συνολικά περίπου 5,3 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως (για 15 μέρες δε θα λειτουργεί λόγω καιρικών συνθηκών).

Αν γίνει συνδυασμός τροφοδότησης της θαλάσσιας συγκοινωνίας από τα αστικά λεωφορεία κι αν συνοδευτεί το έργο από τα απαιτούμενα πάρκινγκ, τότε η επιβατική κίνηση θα αυξηθεί ακόμη περισσότερο, όπως και η μέση πληρότητα που υπολογίστηκε στο 62%.

Σύμφωνα με τους μελετητές, εάν η συχνότητα των δρομολογίων αυξηθεί κατά πέντε λεπτά (στα 20') η επιβατική κίνηση θα μειωθεί κατά 5%, αν το εισιτήριο αυξηθεί κατά μισό ευρώ η επιβατική κίνηση θα μειωθεί 30%. Με εισιτήριο στα 3 ευρώ αντί 1,5 η επιβατική κίνηση μειώνεται κατά 65%. Εχουν προβλεφθεί και δρομολόγια -εξπρές.

Υποδομές 4,6 εκατ. ευρώ

Τις λιμενικές υποδομές προτάθηκε να αναλάβει η Πολιτεία με κόστος 4,6 εκατ. ευρώ. Ολα τα υπόλοιπα θα επιβαρύνουν τον επενδυτή. Το κόστος των καταμαράν είναι 1 εκατ. ευρώ έκαστο και συνολικά απαιτούνται επτά (το ένα εφεδρικό).

«Το έργο σε κάθε περίπτωση είναι βιώσιμο υπό την προϋπόθεση ότι θα γίνουν όσα προβλέπονται από τη μελέτη (αδειοδοτήσεις, φορείς κ.λπ.)», τόνισαν οι μελετητές.

«Στηρίζουμε, πιστεύουμε και θέλουμε το έργο που έχει καθυστερήσει. Ο μόνος προβληματισμός ήταν η βιωσιμότητά του. Σήμερα αιφνιδιάστηκα θετικά. Θα συμβάλουμε όπως και όπου μπορούμε για να γίνει», είπε ο κ. Τζιτζικώστας.

Ο κ. Βούγιας είπε ότι «η βιωσιμότητα είναι δεδομένη. Χρειάζεται δουλειά για τις αδειοδοτήσεις, τη χρηματοδότηση των έργων υποδομής και να δώσει συνέχεια ο φορέας διαχείρισης από την περιφέρεια και τους δήμους».

«Είναι η αρχή ενός μαραθωνίου, που έχει ενθουσιασμό και χρειάζεται προσπάθεια», είπε ο κ. Σώκος.

Οι τρεις δήμαρχοι ήταν απολύτως θετικοί και μάλιστα συμφώνησαν να προωθήσουν όλες τις διαδικασίες σύστασης του νέου φορέα, ώστε να γίνει το έργο πράξη.

agelioforos

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...