Αν μάθετε ότι μία κοπέλα κατρακύλησε από τη σκάλα του «Ολύμπιον», μην τρομάξετε. Κι αν δείτε μία άλλη να την καταβρέχουν δημοσίως με κουβάδες, μην τη λυπηθείτε. Σταθείτε όμως να τις παρακολουθήσετε: κάνουν τέχνη. Ολόκληρη την ερχόμενη εβδομάδα, από αύριο ώς την Κυριακή 25 Σεπτεμβρίου, πλατείες, δρόμοι κι άλλοι χώροι στη Θεσσαλονίκη γίνονται ο καμβάς πάνω στον οποίο θα στηθεί μία σειρά από πρωτότυπες καλλιτεχνικές δράσεις.
Πρόκειται για το Φεστιβάλ Performance, που πραγματοποιείται στο πλαίσιο της 3ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης. «Αν ολόκληρη η Μπιενάλε είναι μία γιορτή της πόλης, το Φεστιβάλ είναι από τα πιο ζωντανά κομμάτια της, καθώς... εκτυλίσσεται έξω, στους δρόμους», λέει στον «ΑτΚ» η επιμελήτρια του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Ειρήνη Παπακωνσταντίνου, που έχει το συντονισμό της διοργάνωσης. Η λέξη «ζωντανό» εδώ χρησιμοποιείται όχι μόνο μεταφορικά, αλλά και κυριολεκτικά, αφού οι καλλιτέχνες παρουσιάζουν το έργο τους ζωντανά, μπροστά στα μάτια του κοινού. «Καθένας τους χρησιμοποιεί το σώμα του ως εργαλείο μετάδοσης ιδεών και εννοιών», εξηγεί η επιμελήτρια.
Οι περισσότερες περφόρμανς είναι μεγάλης διάρκειας, με κορυφαία αυτήν της Γεωργίας Σαγρή, που θα διαρκέσει... 20 ώρες! Χωρίς διάλειμμα από τις 10 το πρωί της Τρίτης 20 Σεπτεμβρίου μέχρι τις έξι τα ξημερώματα της επομένης, στην πλατεία Δικαστηρίων, δίπλα στο άγαλμα του Βενιζέλου, η καλλιτέχνιδα μεταφέρει την εξομολόγηση ενός στρατιώτη που πολέμησε στο Ιράκ και ως ελεύθερος σκοπευτής σκότωσε αμάχους.
Η Αγγλίδα Κίρα Ο Ράιλι πειραματίζεται με τα όρια του ανθρώπινου σώματος. «Η δουλειά της είναι περισσότερο body art παρά περφόρμανς», παρατηρεί η κ. Παπακωνσταντίνου. Η καλλιτέχνιδα θα κατρακυλήσει από τις σκάλες του «Ολύμπιον» μέσα σε τέσσερις ώρες, κινούμενη σε πολύ αργό ρυθμό, προσπαθώντας να υπογραμμίσει τη σχέση του σώματος με το χώρο και το χρόνο.
Θεσσαλονικιός στην καταγωγή, ο Μιχαήλ Καρίκης, που ζει στο Λονδίνο εδώ και 20 χρόνια, γίνεται ουτοπιστής, αιθεροβάμων, στο πρότζεκτ του «Highflyer». Οι διοργανωτές επέλεξαν ως χώρο που θα φιλοξενήσει τη δράση το δημαρχείο (φουαγέ), επιχειρώντας ένα ειρωνικό σχόλιο πάνω στην πολιτική.
Αλλη μία Θεσσαλονικιά, η χορεύτρια Εύη Τζώρτζη, θα κάνει περφόρμανς ξαπλωμένη πάνω σε τηλεοπτική συσκευή, με το άλλο μέρος του εαυτού της να εμφανίζεται στην οθόνη.
Η τουρκικής καταγωγής Νεζακέτ Εκιτσί, που ζει στη Γερμανία, κάνει περφόρμανς αντλώντας έμπνευση από ένα έθιμο στην Τουρκία: όταν μία οικογένεια ξεκινάει για ταξίδι, οι γείτονες ρίχνουν κουβάδες με νερό ως σύμβολο καλής τύχης. Αυτό θα κάνουν 14 ηθοποιοί που θα καταβρέξουν την καλλιτέχνιδα, ενώ θα βαδίζει στην Προβλήτα Α, στο λιμάνι.
Εντυπωσιακή και ατμοσφαιρική η περφόρμανς του Λουίτζι Πρεσίκε στο «Θέατρο Ανδρέα Βουτσινά», θα μεταφέρει σε ταμπλό βιβάν με τη βοήθεια 30 ηθοποιών τον πίνακα του Κουρμπέ «Το στούντιο του καλλιτέχνη».
Μία διαδραστική περφόρμανς ετοιμάζει ο Σίλβιο Ντε Γκράτσια: θα περπατήσει από την Αριστοτέλους ώς το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης κρατώντας έναν ουρητήρα (σχόλιο στο έργο του Ντισάν). Μουσική περφόρμανς θα παρουσιάσουν οι Ελληνες «Mohammad», ενώ ο Αρης Σερβετάλης ερμηνεύει δράση που βασίζεται σε θεατρικό του Μπέκετ, σε μία περφόρμανς που δεν είναι ακριβώς θέατρο, αν και παρουσιάζεται σε θεατρική αίθουσα («Αριστοτέλειον»).
Ο Βορειοϊρλανδός Αλιστερ Μακ Λέναν συνηθίζει τις σουρεαλιστικές περφόρμανς. Στη δράση που θα παρουσιάσει έξω από το Λευκό Πύργο ουδείς γνωρίζει τι ακριβώς θα κάνει, ακόμη και οι διοργανωτές! Εκπλήξεις επιφυλάσσει και ο Hope, Ελληνας καλλιτέχνης - μυστήριο: δεν αποκαλύπτει ούτε το όνομα ούτε το πρόσωπό του. Το στοιχείο της έκπληξης άλλωστε είναι ζωτικό χαρακτηριστικό των περφόρμανς, για τις οποίες όσο λιγότερα λέγονται από πριν τόσο το καλύτερο. «Δε θέλουμε να τραβήξουμε την προσοχή μόνο των φιλότεχνων κι αυτών που παρακολουθούν από κοντά το είδος αυτό της τέχνης», τονίζει η κ. Παπακωνσταντίνου. «Μας ενδιαφέρει να τραβήξουμε την προσοχή των ανυποψίαστων, γι' αυτό και οι περισσότερες περφόρμανς γίνονται σε πλατείες και δρόμους. Θέλουμε να δείξουμε ότι η τέχνη δεν υπάρχει μόνο μέσα στα μουσεία και δεν περιορίζεται σε έναν πίνακα, αλλά είναι ζωντανή και άμεση».
agelioforos.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου