Είναι πέντε το απόγευμα. Δίπλα μας περνά ένα αγόρι, το πολύ 18 ετών, και κατευθύνεται στις δημόσιες τουαλέτες. «Το είδατε το παιδάκι; “Ψωνίζεται” στις αντρικές τουαλέτες για λιγότερο από δέκα ευρώ. Δίπλα, στις γυναικείες τουαλέτες, κυκλοφορούν κοπέλες που κάνουν την ίδια δουλειά», μας λένε οι κάτοικοι. Πιο κει, μια συμπαθητική μεσήλικας ανοίγει ανενόχλητη μια σχάρα του δήμου και τοποθετεί μέσα με προσοχή μια σακούλα με λαθραία τσιγάρα. «Δεν τα κουβαλούν στο σπίτι τους. Εχουν κάνει συμφωνία και η καθεμία έχει τη δική της σχάρα για να κρύβει το εμπόρευμα», εξηγούν οι «ξεναγοί» μας.
Στο βάθος, κάποιος από μια παρέα «γυρολόγων», αυτών που ψάχνουν στους κάδους απορριμμάτων για κομμάτια προς ανακύκλωση, έχουν απλώσει τα καροτσάκια τους και παίρνουν θέση... ύπνου στο γρασίδι. Δίπλα τους, η μαμά μιας οικογένειας αθίγγανων βγάζει τη λερωμένη πάνα του παιδιού της και την πετά λίγο πιο πέρα, στο πάρκο. Οχι, δεν βρισκόμαστε σε κάποια εξαθλιωμένη βαλκανική επαρχιακή πόλη. Βρισκόμαστε στην ακόμη πιο εξαθλιωμένη πλατεία Αρχαίας Αγοράς, εκεί, στην πλατεία με το άγαλμα του Βενιζέλου, πάνω από την Εγνατία, στην καρδιά της Θεσσαλονίκης.
«Σε άλλη πόλη...»
«Εδώ, στην Αριστοτέλους πάνω από την Εγνατία, ζούμε σε μια άλλη πόλη. Θεσσαλονίκη, πάντως, δεν είμαστε, έστω κι αν πληρώνουμε πανάκριβα δημοτικά τέλη. Εχουμε παράπονο, γιατί η περιοχή γύρω από τη ρωμαϊκή αγορά παίρνει σιγά σιγά τα χαρακτηριστικά του κέντρου της Αθήνας, για το οποίο τόσα ακούμε. Ανησυχούμε γιατί η γειτονιά, μια από τις πιο κεντρικές της Θεσσαλονίκης, αλλάζει όψη, χάνει τη συνοχή που είχε, χάνει το ρυθμό της υπόλοιπης πόλης. Η πλατεία Αρχαίας Αγοράς της Θεσσαλονίκης μετατρέπεται σιγά σιγά σε πλατεία Αγίου Παντελεήμονα της Αθήνας», τονίζουν η Κάτια Αρναούτογλου, η Μιράντα Μαυροειδή και ο Αστέριος Κουκούδης, μέλη του Συλλόγου Κατοίκων Πλατείας Δικαστηρίων «Αρχαία Αγορά», που οργάνωσαν τη -μαζικότερη ίσως σε συμμετοχή- συλλογή υπογραφών διαμαρτυρίας.
Είναι οι άνθρωποι που εξακολουθούν να ζουν στο κέντρο της πόλης, παρά τις δυσκολίες, παρά τις αντιξοότητες, παρά τη βαβούρα. Είναι οι άνθρωποι που παραμένουν στο ιστορικό κέντρο, για το οποίο εκφράζονται ανησυχίες ότι σταδιακά εγκαταλείπεται από κατοίκους και μετατρέπεται σε περιοχή γραφείων και διασκέδασης.
850 υπογραφές
Συνολικά 850 άνθρωποι έβαλαν την υπογραφή τους στο κείμενο της ανοιχτής επιστολής - διαμαρτυρίας, που εστάλη το καλοκαίρι στο δήμαρχο Θεσσαλονίκης, Γιάννη Μπουτάρη, το γενικό αστυνομικό διευθυντή, τον εισαγγελέα Πρωτοδικών και σε αρμόδιους αντιδημάρχους. Οι κάτοικοι κάνουν λόγο για έκπτωση της ποιότητας ζωής τους και δίνουν με μελανά χρώματα την άσχημη εικόνα που παρουσιάζει η καρδιά του ιστορικού κέντρου της πόλης.
Μιλούν για «εικόνα εγκατάλειψης, πλημμελούς συντήρησης και καθαριότητας». Περιγράφουν μια επικίνδυνα παραμελημένη παιδική χαρά, έλλειψη κάδων, υπερπληθυσμό παρασιτικών περιστεριών, βουλωμένα φρεάτια, κατεστραμμένες πινακίδες. Κι αν όλα αυτά θα μπορούσαν να αποτελούν παράπονα κατοίκων και μιας άλλης περιοχής της Θεσσαλονίκης, στη συγκεκριμένη, το πρόβλημα επιτείνεται από τη συνεχή παρουσία, στην ουσία από τη διαβίωση ανθρώπων ιδιαίτερων κοινωνικών ομάδων. «Θα πρέπει να διευκρινίσουμε ότι δεν έχουμε τίποτα με τους ανθρώπους αυτούς. Δε μας φταίνε οι άνθρωποι που προσπαθούν να επιβιώσουν, τα βάζουμε με την έλλειψη πολιτικών που θα μπορούσαν να τους βοηθήσουν να βελτιώσουν τη ζωή τους. Δεν έχουμε πρόβλημα με τους μεθυσμένους που καταλήγουν εδώ κάθε βράδυ και κοιμούνται μέσα στους θάμνους, δίπλα από τις ακαθαρσίες τους. Μας ενοχλεί, όμως, που δεν υπάρχει μια στοιχειώδης κοινωνική παρέμβαση από τις αρμόδιες υπηρεσίες του δήμου, ώστε οι άνθρωποι αυτοί να κατευθυνθούν σε κάποια δομή, που υποτίθεται ότι θα πρέπει να υπάρχει. Το ίδιο ισχύει και για τους ανάπηρους επαίτες, που κάποιοι τους εκμεταλλεύονται, για τους αθίγγανους. Θέλουμε να σταματήσουν να υπάρχουν άνθρωποι - σκουπίδια στην περιοχή», τονίζει ο Αστέριος Κουκούδης.
Μια βόλτα στην περιοχή το απόγευμα θα πείσει και τους πιο δύσπιστους για όσα περιγράφουν οι περίοικοι: «Ολόκληρες ομάδες ρακοσυλλεκτών και επαιτών εγκαταβιούν στο πάρκο της πλατείας Δικαστηρίων, όπου στήνουν το νοικοκυριό τους και δημιουργούν εστίες μόλυνσης, καθώς πραγματώνουν όλες τις βιολογικές τους ανάγκες εντός του πάρκου και του γειτονικού αρχαιολογικού χώρου. Επισημαίνεται πως πίσω από αυτές τις ομάδες κινούνται ολόκληρα κυκλώματα συστηματικής εκμετάλλευσης ανηλίκων, ατόμων με ειδικές ανάγκες και γυναικών».
Παραβατικότητα
«Ολο αυτό το διάστημα έχουμε δει απίστευτες εικόνες. Οσοι γυρνούν τη Θεσσαλονίκη και μαζεύουν σκουπίδια προς ανακύκλωση καταλήγουν εδώ για να φάνε, να κοιμηθούν, να κάνουν την ανάγκη τους. Τους έχουμε δει να ανοίγουν τα ΚΑΦΑΟ και να παίρνουν ρεύμα για να φορτίσουν το κινητό τους, ακόμη και ηλεκτρικό κατσαρολάκι έβγαλαν κάποια στιγμή. Σε μια βρύση, την οποία καταφέραμε να κλείσει τελικά, για να μην πάθουν τίποτα τα παιδάκια που έπιναν νερό, έβαζαν ακόμη και μπουγάδα, για να μην πούμε πόσοι πλένονταν. Διάφορες οργανώσεις μάς κατηγορούν ότι με το κλείσιμο της βρύσης, καταφέραμε να μην έχουν πρόσβαση σε νερό αυτοί οι άνθρωποι. Επιμένω πως όχι, εδώ υπήρχε κίνδυνος δημόσιας υγείας», τονίζει η πρόεδρος του Συλλόγου Κάτια Αρναούτογλου.
Παράλληλα, όπως καταγγέλλουν οι κάτοικοι, «στον πεζόδρομο της οδού Γκαρμπολά, σε καθημερινή βάση στήνεται υπαίθρια παράνομη αγορά ευτελών αντικειμένων που συλλέγονται από τους κάδους απορριμμάτων όλης της πόλης, δημιουργώντας μια επιπλέον εστία μόλυνσης. Πίσω από αυτήν την εικόνα υπάρχει η γνωστή στις αρχές διακίνηση κλοπιμαίων, κλεπταποδοχής, σωματεμπορίας και ναρκωτικών».
«Το πρόβλημα είναι η παραβατικότητα είτε αυτή λέγεται πορνεία, είτε εμπόριο λαθραίων τσιγάρων, είτε εξαναγκασμός σε επαιτεία. Καλούμε συχνά την Αστυνομία και έρχεται, δεν αδιαφορεί. Ωστόσο, μάλλον απαιτείται συνεχής αστυνομική παρουσία, αφού μόλις φεύγουν οι αστυνομικοί οι... πρωταγωνιστές της πλατείας εμφανίζονται και πάλι. Αλλά και από το δήμο ζητούμε να κάνει παρέμβαση. Αυτό το παραλιακό μέτωπο, το έχουν σκάψει, το έχουν ξανασκάψει, το αναπλάθουν. Θεσσαλονίκη όμως δεν είναι μόνο η Παραλία της», διαμαρτύρεται η Μιράντα Μαυροειδή.
Παραμένουν κλειστά τα ιστορικά μνημεία
Οσο για τον ιστορικό χώρο της Αρχαίας Αγοράς, ακόμη και για το μνημείο του Μπέη Χαμάμ, τα λουτρά «Παράδεισος», να σημειωθεί ότι παραμένουν κλειστά. Τι κι αν οι τουρίστες καταφτάνουν καθημερινά να δουν την Αγορά; Το μόνο που μπορούν να κάνουν είναι να «κρεμαστούν» στην περίφραξη για να διακρίνουν ό,τι μπορούν από τον αρχαιολογικό χώρο.
Τον περασμένο μήνα, κατόπιν συνεννόησης του δημάρχου, Γιάννη Μπουτάρη, με το υπουργείο Πολιτισμού, η Αρχαία Αγορά άνοιξε για λίγες μέρες, αφού ο δήμος «δάνεισε» υπαλλήλους του στο υπουργείο για να λειτουργήσει ο χώρος. Ωστόσο, ακόμη κι αυτή η λύση εγκαταλείφθηκε μετά από διαμαρτυρίες των συνδικαλιστικών οργανώσεων, που επισήμαιναν ότι οι άνθρωποι αυτοί δεν γίνεται να εργάζονται για άλλη υπηρεσία από αυτή στην οποία προσλήφθηκαν.
«Εκφράζουμε την ανησυχία μας», γράφουν οι περίοικοι στην επιστολή τους προς τον κ. Μπουτάρη, «ότι τυχόν διαιώνιση των προβλημάτων θα οδηγήσει σε σοβαρότερα κοινωνικά προβλήματα και οριστική εγκατάλειψη της περιοχής από τους κατοίκους της. Αναρωτιόμαστε αν όλα αυτά αποτελούν συγκυρία της εποχής μας ή είναι μέρος οργανωμένου σχεδίου».
Σημάδι μιας περιοχής που εγκαταλείπεται είναι επίσης και η μείωση του ενδιαφέροντος αγοραστών και ενοικιαστών να διαμείνουν στην περιοχή. «Κάποτε ήταν μια από τις πιο ακριβές περιοχές της πόλης. Τώρα, τα διαμερίσματα μένουν άδεια για μήνες, ενώ όσοι έρχονται να τα δουν παραπονιούνται για την περιοχή», λέει ο κ. Κουκούδης.
Δηλώνουν απογοητευμένοι
Οι κάτοικοι είχαν όλο αυτό το διάστημα συναντήσεις όχι μόνο με τις αστυνομικές αρχές, αλλά και με εκπροσώπους του δήμου. Αν και δηλώνουν απογοητευμένοι για την περιστασιακή αντιμετώπιση, θα περιμένουν μία σχετική συνάντηση, σαν λαϊκή συνέλευση, που ο δήμος τους έχει υποσχεθεί ότι θα γίνει στα τέλη Σεπτεμβρίου. «Θα περιμένουμε να δούμε τι θα γίνει και σε αυτήν τη συνάντηση, αν και δεν περιμένουμε πολλά, γιατί μέχρι σήμερα δεν είχαμε κάποιο αποτέλεσμα. Τονίζουμε πάντως ότι η περιοχή αποκτά χαρακτηριστικά πλατείας Αγίου Παντελεήμονα, με ό,τι μπορεί να σημαίνει κάτι τέτοιο», τονίζουν οι κάτοικοι.
agelioforos.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου