Πέμπτη, Ιουλίου 7

Την ανάπτυξη την "πάτησε το τραίνο"

Του Στράτου Γ. Σιμόπουλου

Δεν μπορώ να κατανοήσω, όσο καλή θέληση και αν επιδείξω, την πλήρη αδυναμία της κυβέρνησης να δώσει αναπτυξιακή πνοή, έστω και χαμηλής έντασης, στην οικονομία.

Ενώ πληθαίνουν συνεχώς οι φωνές στην Ελλάδα και το εξωτερικό οι οποίες ζητούν, ορισμένες φορές με έντονο τρόπο, να δρομολογηθούν αναπτυξιακές πολιτικές, η κυβέρνηση, τελώντας σε καθεστώς πλήρους αδυναμίας παραγωγής έργου, αρκείται σε εξαγγελίες δράσεων που κατά κανόνα αναβάλλονται ή ματαιώνονται.

Τι να πρωτοθυμηθούμε; Τον Αναπτυξιακό Νόμο, την Μονάδα Επιχειρησιακής Ανάπτυξης στο πρώην ΥΜΑΘ ή το ΕΤΕΑΝ.

Για τον Αναπτυξιακό Νόμο, ο πρώτος κύκλος υποδοχής αιτήσεων για τη φετινή χρονιά έχει μόλις πρόσφατα ολοκληρωθεί, η Μονάδα Επιχειρησιακής Ανάπτυξης στο...
πρώην ΥΜΑΘ, στελεχώνεται με πολύ αργούς ρυθμούς ενώ το ΕΤΕΑΝ, ακόμα και αν αρχίσει να λειτουργεί, θα συμμετέχει μόνο με 30% στο συνολικό δανεισμό, ενώ το υπόλοιπο θα δοθεί από τις τράπεζες σίγουρα με αυστηρά πιστοδοτικά κριτήρια;

Μάλιστα η Μονάδα Επιχειρησιακής Ανάπτυξης εκτός από την υποστελέχωσή της πρόσφατα άλλαξε και πολιτικό προϊστάμενο, καθώς ο Αναπληρωτής Υπουργός Ανάπτυξης , κ. Σωκράτης Ξυνίδης, με πολύ λίγη φυσική παρουσία έως σήμερα στη Θεσσαλονίκη παρέδωσε την σχετική αρμοδιότητα στον Υπουργό κ. Μιχάλη Χρυσοχοΐδη.

Το πρόβλημα γίνεται βέβαια πιο οξύ, όταν διαπιστώσει κανείς την αδυναμία της κυβέρνησης να θεσπίσει μέτρα ακόμη και χαμηλής πτήσης που θα μπορέσουν να δώσουν απλά ανάσες ανάπτυξης.

Ένα τέτοιο μέτρο θα ήταν η παροχή από το ΕΤΕΑΝ προς τις τράπεζες, εγγυήσεων χρηματοδότησης προς τους μικρομεσαίους εργολήπτες δημοσίων έργων έναντι πιστοποιημένων οφειλών του δημοσίου.

Το ΕΤΕΑΝ επίσης θα μπορούσε να κάνει το ίδιο για τους ξενοδόχους έναντι των προσυμφωνημένων πακέτων διανυκτερεύσεων που έχουν με ταξιδιωτικούς πράκτορες του εξωτερικού.

Υπάρχουν όμως και άλλες παρόμοιες δράσεις, ορισμένες από τις οποίες έχουν χρησιμοποιηθεί από άλλες χώρες και είναι οι παρακάτω:

* Καθιέρωση διεθνούς εκθέσεως «BEST OF GREEK» με συμμετοχή των κορυφαίων ελληνικών εταιριών, επιλεγμένων όμως με βάση συγκεκριμένα ποιοτικά χαρακτηριστικά.

* Σύσταση ενός οργάνου που θα εξετάζει κάθε εξαγωγική εταιρία και θα προτείνει αλλαγές στα προϊόντα της έτσι ώστε αυτά να γίνουν ανταγωνιστικά (καμπάνια «Προσθέτοντας αξία στο Εθνικό Προϊόν»).

* Δημιουργία μιας πιστοποίησης σε όλα τα Ελληνικά Εστιατόρια, κυρίως στο εξωτερικό, ως «Γνήσια Ελληνικά Εστιατόρια», στα πρότυπα της Ιταλίας, με βασική προϋπόθεση να χρησιμοποιούν Ελληνικά προϊόντα κ.λπ.

* Ειδικό καθεστώς τιμολόγησης, από τα ΕΛΤΑ, σε online εμπορικές επιχειρήσεις, με σκοπό να γίνουν ανταγωνιστικά τα έξοδα αποστολής των προϊόντων σε Αμερική και Ευρώπη. Σήμερα οι τιμές που χρεώνουν οι couriers είναι απαγορευτικές (ο τζίρος των on-line εμπορικών επιχειρήσεων στην Ελλάδα το 2009 ήταν 1,4 δισ. ευρώ).

* Καμπάνια ώστε να κινητοποιηθούν όλοι οι πολίτες και να απευθύνουν πρόσκληση προς φίλους και συγγενείς τους που κατοικούν στο εξωτερικό να έρθουν για διακοπές φέτος στην Ελλάδα.

* Καμπάνια τοποθέτησης σε όλα τα email των Ελλήνων πολιτών προς το εξωτερικό Signature Link “Come to Greece”.

* Παγκόσμια εκστρατεία “Buy Greek” με τη συνέργεια των κλάδων εξαγωγών και τουρισμού. Με κάθε αγορά ενός ελληνικού προϊόντος στο εξωτερικό, οι καταναλωτές θα μπορούν να συλλέγουν πόντους ή κουπόνια, τα οποία να εξαργυρώνουν σε μία ιστοσελίδα κερδίζοντας εκπτώσεις σε ξενοδοχεία, αεροπορικά εισιτήρια κ.λπ.

* Παροχή δωρεάν του αεροπορικού εισιτηρίου της επιστροφής (Off Peak Season) για τουρίστες από συγκεκριμένες γεωγραφικές περιοχές με την προϋπόθεση να κλείσουν δωμάτια για επταήμερη διαμονή σε συγκεκριμένα επίσης ξενοδοχεία και προορισμούς. Το κόστος των εισιτηρίων θα επιμερίζεται ανάμεσα στους ξενοδόχους και στην αεροπορική εταιρεία που θα συμβληθεί με το πρόγραμμα και δεν θα μπορεί να ξεπερνά το 20% του κόστους για το ξενοδοχείο.

Εύκολα λοιπόν συμπεραίνεται ότι πέρα από τις μεγάλες πρωτοβουλίες οι οποίες περιλαμβάνουν την ενεργοποίηση του ΕΣΠΑ, τις παραχωρήσεις και τις ιδιωτικοποιήσεις, υπάρχουν και πολλές δράσεις που συνδυασμένες σε ένα κοινό στόχο μπορούν να φέρουν θεαματικά αποτελέσματα. Θα σταματήσει έτσι να κυριαρχεί η άποψη ότι “την ανάπτυξη την πάτησε το τραίνο”.

Πηγή:www.capital.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...